torsdag 8 september 2011

Day 3 and 4. Here comes Photos from our herding in the Norwegian Mountains. Rondane/Dovre National park.

Dag 3.
Grattis Goa killen Max. Önskar dig en bra födelsedag idag.
Packat bilen o lastar hästarna så bär det av in i Grimsdalen. Turen idag är beräknad till ca. 6 Tim.
Idag är bara Leo med och Ochra. Aliz lämnade jag hemma idag, hon får med på söndag på lite kortare tur, då får Leo ligga i bilen på förmiddagen. Red långt in på fjället och både hästar o hundar var som galna ibörjan. Vi hittade inte många får idag totalt ca 60 djur, men en häftig ridtur blev det.

Här gör vi iordning hästarna.


På väg upp, upp, upp.

Hundarna går mest bakom hästen när de inte är i arbete. Här är det Leo bakom mig.

Phi på Mac o Ochra vid sidan.

Här har vi kommit ner med ca 60 djur. Hege, hennes syster, Phi och jag.





Dag 4.

Lastar hästarna och åker in i Grimsdalen igen. Ser när vi gör iordning hästarna att den ena, Phis vita "Mac" har tappat en sko.... Det blev att jag fick rida iväg själv med Aliz.
Phi åkte hem för att sätta på skon. Det blev en 3 tim tur, vi hittade 25 djur utspridda på 3 flockar.
Brad "min" Pasi fino är en "bergsget" Maken till hästar att klättra o vara säker på foten i väldigt ojämn terräng är svåra att finna.  Efter det vadade vi över älven med Aliz på hästryggen för att ta hem en tacka med 2 lamm över en bro några km längre ner. Med fåren vid  bron fick vi vada igen, djupt....Aliz sattes på hästen framför mig igen o sen i det strömmande vattnet i Grimsa-älven. Häftigt!!!  Brad tog oss över lugnt och säkert.
Phi tog häftigt kort på oss. På kvällen har vi en "halvdöd" liten loppa på golvet. Hon är riktigt trött efter sin första riktiga arbetsdag

Brad med mig och liten loppa på ryggen.




Me on Brad after crossing the river. Aliz got som sheep over the bridge. But the bridge was not safe for the horse so we had to go over the water
Aliz med ett gäng på väg neråt.

Aliz.

Aliz.

Aliz.

Aliz.

Aliz.
Aliz påväg med liten flock. Nedanför rinner Grimsa-älven.


Trött Aliz.
.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om det är krångligt att kommentera, lämna gärna ett tassavtryck i min GÄSTBOK då istället! Högst upp till höger.