tisdag 26 juli 2011

Vallat på kor för första gången sedan kelpiem. 2010.

I och med att jag tänkte starta på nöt på kelpiemästerskapet i år igen tänkte jag att jag borde låta Leo känna på nötter en gång innan tävlingen. Leo har verkligen ingen stor erfarenhet på kor. 3 ggr innan tävlingen förra året och nu 1 års uppehåll....
Tur att SvendAage Knudsen har några ungdjur gåendes på sin mark i närheten av oss. Tog idag en promenad ner dit. Där går också ett gäng pälstackor. De såg Leo snart... Korna såg han rätt igenom. Det tog tid innan han ens ägnade dom en blick. Fick göra en fösning först och sedan hämta hem dom, han stoppar och tar dom mot mig och då hör jag ett skall och skrik från Leo. Neej!! tänkte jag när jag inte kunde se honom i det höga gräset.
Försöker hitta honom med blicken medans korna springer i väg, men jag tittar åt fel håll, Leo är på väg runt korna och stoppar upp dom. Skönt, ingen synlig skada på honom.
Leo på ungdjuren.



En cochinblomma :)


Conny har semester nu och nu byggs det hönshus. Det blir jättefint
.


Igår fick vi grävt ur fårhuset också vi hyrde en maskin med förare. Det tog 3.5 timmar att tömma det och nu har vi en stor gödselstack men ett tomt härligt fårhus dit nu hönorna har fått flytta in provisoriskt.

Cochinkycklingarna har fått stort utrymme.

Camilla har frågat mig gång på gång om vi kan gå upp i skogen och plocka kantareller. Vi har ett ställe där vi brukar hitta lite, som räcker till en smörgås ungefär... Inga mängder med andra ord. Trodde aldrig vi skulle komma hem med en halv påse gula goda kantareller. 2 kompisar va med och de var så lyckliga och jag med.

Camilla med händerna fulla.

Nöjda barn.

Nu ska det bara rensas också.

Stekas i massa smör o sen på rostbröd med ost på toppen o in i micron i 15 sek.
I Solberg går modet att använda rakapparaten till håret.... Den ena efter den andra blir skallig!!

Goa gubbar i Solberg!
Fin brun Finullsbagge till salu. Har även andra, men han är vackrast och störst!!


Bagge 11001. MV-fri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om det är krångligt att kommentera, lämna gärna ett tassavtryck i min GÄSTBOK då istället! Högst upp till höger.