torsdag 25 augusti 2011

AHA- upplevelse.

Tragglat höger o vänster med Aliz, det underlättar väldigt om hon behäskar det bra när vi föser på de djuren i Norge.
Gick bara lite med Leo, 2 tackor haltade lite så jag behövde klippa till deras klövar lite. Då gjorde han så igen i hämtet... flankerar åt höger först innan han går fram på min framsignal. Tänkte, varför gör han så? Har märkt det förrut också. Testade muntligt, nä då gick han rakt, var det för att djuren gled ut i bredd eller..... Fram i fösning blir ju ibland att putta ihop de och då går han ju inte bara rakt på men då säger jag oftast "kör på" istället. Testar vissla igen och kommer på mig själv att när jag visslar långsamt fram så låter det som 2 korta högersignaler som visslas som fram. Det förklarar ju....
Funkar inte träningen så ska man verkligen analysera hur man gör. Han vill vara tilllags. Är det något som inte funkar se från en annan vinkel, prova på annat sätt. På Leo har det varit visselsignals feluppfattning 2 gånger nu, mina signaler är helt klart inte optimala...  Men vi börjar få ordning på de.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om det är krångligt att kommentera, lämna gärna ett tassavtryck i min GÄSTBOK då istället! Högst upp till höger.