söndag 9 oktober 2011

Helt oförstående...

Unghundscupen!
Vi gick runt banan bägge dagarna men...min så otroligt lydiga Leo var idag och igår otroligt OLYDIG, i hämtet. Det låter konstigt kanske men Leo är och har alltid varit otroligt lydig. Jag har alltid sagt att vi kan göra vad som helst för lyder det gör han alltid, vad jag än säger. Första dagen så löd han inte bak i hämtet men då kom fåren rätt och jag behövde inte styra honom direkt. Men idag däremot så drog de åt höger o jag var tvungen att styra upp fåren men han tog inte en visselsignal.???? Detta har aldrig hänt mig med Leo....När fåren var förbi hämtgrindarna så löd han fint igen. Jämför med fårforcup för 2 veckor sedan där jag styrde honom på 400 meter i vinkel bort för att hämta flock nr. 2 och han tog som han brukar alla signaler perfekt.
DAY 1.
Utgång 18 (20)
Upptag 7 (10)
Framdr.14 (20)   /39p
Fråndrivning 13 (30) Där blev det svängar, fåren drog vid ben 1 och 2 o 3 blev inte raka. Jag lät han gå för långt i vinklarna. "Körde i diket varje gång".
Delning 4 (10)
Fålla 8 (10) 

Totalt 64p (100) Placering/ PLACE  15 (30)

DAY 2.
Utgång 20 (20)
Upptag 2 (10)
Framdr. 2 (18) Katastofalt olydig, tog inte ens min styrsignal.  /24p
Fråndrivning 22 (30)
Delning 2 (10)
Fålla 5 (10) De drog och fick fångat upp de.

Totalt 53p (100)  Total Points 117p (200) Placering/PLACE 16 (30)

Känns jättetråkigt att få något sånt här på unghundscupen, men det värsta är att ha fått den hemska maktlösa känslan att han inte löd alls. Snacka om att ha blivit tagen ner på jorden. Jag är helt chockad.

Oroar mig inte direkt, Leo är inte den svåra att säga till men nu kan jag inte vara lika säker när vi står där på nästa tävling.
Här är resultat från första dagen, RESULTS DAY1.

Här kommer snart resultat från andra dagen, RESULTS DAY2 COMES HERE..

MY LEO IS A DOG THAT ALWAYS DOES WHAT I TELL HIM TO DO. TODAY AND YESTERDAY HE DID NOT!!! ON THE FETCH. I ALWAYS SAY WE CAN DO WHATEVER, COUSE HE ALWAYS OBEYS ME... WELL NOT THIS WEEKEND!!!
SHALL HE START AT AN AGE OF 3.5 YEARS??  IT WAS SAD THIS HAPPENS ON A  BIG TRIAL LIKE THIS BUT THE WORST IS THAT HAVE FELT THAT FEELING NOT TO REASCH HIM.
NOT THAT WORRIED, LEO IS NOT HARD TO SHOW THE RIGHT WAY BUT NOW I AM NOT THAT SURE WHEN I STAND ON THE NEXT TRIAL...

5 kommentarer:

  1. Jag är så imponerad över era resultat så jag tänker i alla fall GRATULERA dig och Leo till en fin prestation på unghundskuppen. Så det så! Stort grattis.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker du har gjort en strålande insats! Grattis! Kicky

    SvaraRadera
  3. Jag förstår hur du känner dig.. Typ "Detta är inte min hund?" eller kanske "Varför just denna dagen?" Men det är nog svårt att förklara varför det blev som det blev..

    Tänk såhär i stället: Ni var där! Ni visade upp att en Working Kelpie kan! Ni gjorde det bästa ni kunde men det kanske inte var hans bästa dag helt enkelt.. Vi har ju alla sånna, eller hur?

    Håll huvudet HÖGT! Ni är fanastika tillsammans och tänk så mycket mer ni har kvar att uträtta =)

    STOR KRAM från oss!

    SvaraRadera
  4. Tack för snälla kommentarer. Ser fram emot nästa tävlingssäsong. Man blir mersugen efter både lyckade och inte fullt så lyckade tävlingar.

    SvaraRadera

Om det är krångligt att kommentera, lämna gärna ett tassavtryck i min GÄSTBOK då istället! Högst upp till höger.